Anvendelse af cookies

Cookies er nødvendige for, at hjemmesiden fungerer, og de giver os viden om brugen af siden. Vores cookies bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Hvis du ønsker at vide mere om cookies, klik her.
X Luk

Her har du muligheden for at vise PDF'en i iPaper eller hente den i PDF format.

   

Brug for nye værktøjer mod dårligt psykisk arbejdsmiljø

09. marts 2016

Folk udsættes i voldsomt stigende grad for mobning, chikane eller fx trusler på jobbet. Men Arbejdstilsynet kommer ikke ud på virksomhederne, og hvis de gør, kan de ikke løse problemerne. ”Vi skal blive langt bedre til at opfange dårligt psykisk arbejdsmiljø”, siger LO-næstformand Morten Skov.

De foruroligende tilstande fremgår af en opsigtsvækkende artikel i Altinget i dag. Forskning viser, at meget få, der anmelder en arbejdsskade forårsaget af dårligt psykisk arbejdsmiljø, altså fx mobning, chikane, eller fx trusler, oplever, at der efterfølgende sker ændringer.

– Medarbejdere klager over elendigt psykisk arbejdsmiljø – men der sker ikke en dyt. Det er tydeligt at se for enhver, at Arbejdstilsynet ikke har ressourcerne til at opsnappe årsagerne til det dårlige psykiske arbejdsmiljø. Derfor er det også fuldkommen grotesk, at regeringen sidste år skar 125 stillinger fra Arbejdstilsynet – og fjernede de særlige tilsyn med netop psykisk arbejdsmiljø, siger Morten Skov.

– Flere og flere lønmodtagere arbejder i dårligt psykisk arbejdsmiljø og bliver syge af det. Det skal forbedres, for alle har ret til et sundt og sikkert arbejdsmiljø. Første skridt på den vej er, at Arbejdstilsynet øjeblikkeligt skal have flere ressourcer og nye kompetencer, der kan opspore kilderne til det dårlige psykiske arbejdsmiljø, siger Morten Skov.

Medarbejderrepræsentanterne skal uddannes bedre
Forskningen viser, at de medarbejdervalgte arbejdsmiljørepræsentanter ofte ikke er med i løsningen af problemerne, og hvis de er, gør de ofte ikke gavn.

– Det er meget skidt, at arbejdsmiljørepræsentanterne ikke inddrages. Virksomhederne har pligt til at uddanne deres arbejdsmiljørepræsentanter, så de kan bidrage til at løse problemerne for deres kolleger. Ellers er ordningen jo meningsløs, siger Morten Skov.

Virksomhedernes arbejdsmiljørepræsentanter har pligt til at deltage i et tredages kursus i det første år og har ret til to ekstra kursusdage. De følgende år har virksomhederne pligt til at tilbyde arbejdsmiljørepræsentanterne 1,5 dages kursus, mens arbejdsmiljørepræsentanterne har ret til at deltage i disse kurser. 

Kontakt: Pressekonsulent Anette Bindslev, tlf. 23 38 42 14.

 

09. marts 2016
 

Dit tip er nu sendt.

Der er sket en fejl da mailen skulle sendes, prøv igen.

29. juni 2016 · Lars Løkke Rasmussens politiske modstandere er blevet bedt om at sige noget pænt om statsministeren i anledning af regeringens kommende etårs jubilæum.
Landsorganisationen i Danmark · Islands Brygge 32D · 2300 København S · T: 35 24 60 00 · F: 35 24 63 00 · E: lo@lo.dk · CVR: 31432812