Anvendelse af cookies

Cookies er nødvendige for, at hjemmesiden fungerer, og de giver os viden om brugen af siden. Vores cookies bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Hvis du ønsker at vide mere om cookies, klik her.
X Luk

Her har du muligheden for at vise PDF'en i iPaper eller hente den i PDF format.

   

Danskerne: Kvalitet, sikker drift og ordnede forhold er allervigtigst, når offentlige opgaver sendes i udbud

06. februar 2017

Danskerne vil ikke gamble med kvalitet, sikker drift og medarbejdernes forhold, når private virksomheder byder ind på offentlige opgaver, viser ny undersøgelse, Epinion har lavet for LO. ”Drop det ideologiske korstog og se på, hvor det giver mening lokalt at sende opgaver i udbud”, lyder opfordringen fra LO-næstformand Nanna Højlund til regeringen.

Ikke for enhver pris

Det er ”kvalitet” og ”sikker drift”, der er de klare topscorere, når danskerne bliver bedt om at tage stilling til, hvad der er det vigtigste, politikerne skal tage hensyn til, når man ønsker at sende offentlige opgaver i udbud.

Hel syv ud af ti danskere mener, de to hensyn er ”væsentligt” eller ”meget væsentligt” at tage hensyn til. Herefter kommer ”hensynet til medarbejderne”, som to ud af tre betegner som et væsentligt eller meget væsentlig hensyn. Kun omtrent halvdelen angiver, at pris er et væsentligt/meget væsentligt forhold.

– En høj kvalitet i den offentlige service og garantien for, at der bliver taget hånd om alle, er kernen i et samfund som det danske, hvor vi er rige, lige og trygge. Det vil danskerne ikke gå på kompromis med, siger Nanna Højlund, der også glæder sig over, at danskerne vægter ordnede forhold højt.

Konkurrence skal give mening lokalt

Danskerne dumper i undersøgelsen til gengæld flere af de forslag, som regeringen er kommet med i sit regeringsgrundlag. Der er ringe opbakning til at privatisere statslige selskaber og skabe mere konkurrenceudsættelse på sundhedsområdet.

Samtidig er der stor opbakning til at lade kommuner og regioner selv bestemme, om de selv vil løse opgaverne selv eller ej. Det harmonerer dårligt med regeringens planer om at indføre obligatoriske måltal for konkurrenceudsættelse.

– Øvelsen med opstille mål for, hvor mange opgaver kommunerne fx skal sætte i udbud, lyder for mig som mere bureaukrati. Ikke mindre. Lad dog kommunerne bruge kræfterne på at lave forbedringer for borgere og medarbejdere i stedet, lyder opfordringen fra Nanna Højlund.
Når danskerne bliver spurgt til, hvad eventuelle gevinster skal gå til – bedre service eller lavere skatter – er svaret klart: Bedre service. To ud af tre peger på bedre service, mens kun to ud af ti ønsker lavere skat.

Læs undersøgelsen her


 

06. februar 2017
 
Landsorganisationen i Danmark · Islands Brygge 32D · 2300 København S · T: 35 24 60 00 · F: 35 24 63 00 · E: lo@lo.dk · CVR: 31432812