Anvendelse af cookies

Cookies er nødvendige for, at hjemmesiden fungerer, og de giver os viden om brugen af siden. Vores cookies bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Hvis du ønsker at vide mere om cookies, klik her.
X Luk

Her har du muligheden for at vise PDF'en i iPaper eller hente den i PDF format.

   

Videnregnskaber: Viden er kapital

17. september 2001

Debatavisen Samfundsansvar

Videnregnskaber: Viden er kapital

LO støtter ideen om videnregnskaber, men de skal bygge på et videnindeks.

I dag er arbejdspladserne mere end nogensinde afhængige af deres medarbejderes viden og kompetence. Den er simpelt hen en forudsætning for vækst og fundamentet i enhver arbejdsplads, der ønsker at være i udvikling.

'Når en virksomhed sætter fokus på viden, fokuserer den automatisk på medarbejderne. Derfor støtter LO ideen om videnregnskaber. Vi ved, at det er medarbejdernes viden, kompetencer og evne til at få nye ideer, der sikrer virksomhedens udvikling i det lange løb,' siger LO's arbejdsmarkedspolitiske sekretær Harald Børsting.

LO anbefaler, at alle arbejdspladser indfører videnregnskaber, der kan informere om arbejdspladsens viden. Forudsætningen for et godt videnregnskab er et viden-indeks, der kan fungere som dialogværktøj i forbindelse med viden-udviklingen på arbejdspladserne.

LO har derfor udarbejdet et forslag til Arbejdspladsens Viden-indeks. Indekset er et redskab, som ledelse og medarbejdere kan bruge til at udvikle viden. Målet er at skabe et fleksibelt og tilgængeligt udgangspunkt for arbejdspladsens arbejde med viden.

Udvikling af viden og kompetence er til fordel for både lønmodtagere og arbejdsgivere og bidrager til at sikre et sundt og bæredygtigt samfund. Ved at måle og beskrive virksomhedens viden sort på hvidt bliver virksomhederne nødt til at sætte sig nogle mål og opnå nogle resultater. For medarbejderne har øget kompetence den ekstra fordel, at de bliver mere fleksible og mobile i forhold til det samlede arbejdsmarked.

Videnregnskaber sender positive signaler
Interessen for videnregnskaber vokser stærkt i disse år, sikkert fordi viden også er blevet et væsentligt konkurrenceparameter for virksomhederne. Et videnregnskab sender positive signaler til omverdenen om de værdier, der er på arbejdspladsen, og som ikke opgøres i det økonomiske årsregnskab. Det fortæller om medarbejdernes uddannelsesniveau, og om hvordan man organiserer og strukturerer arbejdet såvel internt på arbejdspladsen som i forhold til samarbejdspartnere og kunder.

Men videnregnskabet stiller også krav til både ledelse og lønmodtagere.

'Visionen om videnregnskaber lykkes først for alvor, når virksomhederne tør gå nye veje. Lederne skal lære at lede viden, og de skal lære at udvikle medarbejderne. Og medarbejderne skal indstille sig på en anden måde at arbejde på, og at arbejdet indeholder flere forandringer end tidligere. Arbejdet skal organiseres, så der bliver plads til samarbejde, kommunikation, læring og udvikling,' siger Harald Børsting.

Han mener ikke, at vi har set det optimale videnregnskab endnu. De videnregnskaber, der er udarbejdet indtil nu, er meget forskellige. Der er ingen bindende retningslinjer, og virksomhederne bestemmer derfor i princippet selv, hvordan de vælger at udarbejde regnskabet. For eksempel har der været stor forskel på, hvem videnregnskaberne henvender sig til.

'Så bliver det svært at sammenligne de forskellige virksomheders videnregnskaber, og man har svært ved at gennemskue, om videnregnskabet nu også tegner et reelt og fuldstændigt billede af virksomhedens viden,' siger Harald Børsting.

Erhvervsfremme Styrelsen har taget initiativ til et forsknings- og forsøgsprojekt, der er mundet ud i et første sæt retningslinjer for videnregnskaber. Et tilsvarende arbejde gennemføres af Kommunernes Landsforening om videnregnskaber i den offentlige sektor.

Arbejdspladsens videnindeks

LO's forslag til et Arbejdspladsens Videnindeks er et redskab, som både ledelse og medarbejdere kan bruge til at udvikle viden i en gensidig dialog. Arbejdspladsens Videnindeks tager udgangspunkt i seks temaer:

  • Medarbejderne: Hvilken betydning har medarbejderne for arbejdspladsens viden?
  • Ledelsen: Hvordan fremmer og understøtter ledelsen arbejdspladsens viden, og hvordan kan lederne understøtte og forbedre dens evne til at fastholde og udvikle medarbejderne og viden på arbejdspladsen?
  • Organisationen: Hvilken sammenhæng er der mellem arbejdspladsens organisation og den viden, der findes og udvikles på arbejdspladsen?
  • Kulturen: Hvilken betydning har kulturen på arbejdspladsen for den viden, der findes, og for hvordan den bruges og udvikles?
  • Kunderne, brugerne og omverdenen: Hvordan påvirker kunder, brugere og omverden arbejdspladsens viden, og hvilken betydning har de for udvikling af ny viden?
  • Videnprocesserne: Hvordan foregår udvikling, formidling og deling, anvendelse samt fastholdelse af viden på arbejdspladsen, og hvilke forhold har betydning for, hvordan videnprocesserne forløber?

 

17. september 2001
 
Landsorganisationen i Danmark · Islands Brygge 32D · 2300 København S · T: 35 24 60 00 · F: 35 24 63 00 · E: lo@lo.dk · CVR: 31432812